تأثیر عصاره ی پیاز بر کنترل قند خون و کلسترول

 استفاده ازعصاره ی پیاز ((Allium cepaهمراه با داروی متفورمین دارای تأثیرات قوی برکاهش قندخون وکلسترول تام درموشهای صحرایی دیابتی است. نتایج این تحقیق درنشست سالانه ی انجمن غدد درون ریزدر سن دیگو ارائه  گردید.

به گفته ی دکتر  Anthony Ojiehازدانشگاه ایالتی دلتا در آبراکای نیجریه، پیاز گیاهی ارزان و در دسترس است که به عنوان یک مکمل غذایی از آن استفاده  می شود، این ماده ی غذایی دارای  پتانسیل درمان بیماران دیابتی است.

دکتر Ojiehوهمکارانش به سه گروه از موشهای صحرایی دیابتی همراه با داروی متفورمین دوزهای متفاوتی از عصاره ی پیاز – 200، 400 و 600 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن در روز (mg/kg/day) – دادند. این کار برای بررسی تأثیر عصاره ی پیاز بر افزایش تأثیر این دارو انجام گردید.

آنها همچنین ترکیب عصاره ی پیاز و متفورمین  را به سه گروه  از موشهای  صحرایی غیردیابتی با قند خون طبیعی به منظور مقایسه با موشهای صحرایی دیابتی دادند.

دوگروه کنترل از موشهای غیر دیابتی که متفورمین و عصاره ی پیاز به آنها  داده نشده بود نیز دراین مطالعه بررسی شدند، همچنین به دو گروه دیگر ازموشهای دیابتی وغیر دیابتی تنها متفورمین  داده شد، در هر گروه 5 موش صحرایی  بررسی شد.

دکتر Ojiehمی گوید: دو دوز بالا از عصاره ی پیاز- 400 و 600 mg/kg/day- سبب کاهش شدید قندخون  ناشتا  درموشهای صحرایی دیابتی به ترتیب به میزان 35 درصد و  50درصد درمقایسه  با مقدار قندخون ناشتای آنها قبل از مصرف عصاره ی پیاز گردید.

همچنین عصاره ی پیاز موجب کاهش مقدار کلسترول تام در موشهای صحرایی مبتلا به دیابت شد، دو دوز 400 و 600 mg/kg/dayبیشترین  تأثیر را داشتند.

دکتر Ojiehمی گوید: پیاز دارای کالری بالایی نیست با این حال موجب افزایش سرعت سوخت وساز بدن و افزایش اشتها می شود که منجر به افزایش  تغذیه  ی موشها می شود.

 مطالعه ی بافت شناسی از پانکراس هر یک از موشهای دیابتی نشان داد نه عصاره ی پیاز و نه متفورمین موجب بهبود تخریبهای ناشی از  دیابت (القاء شده توسط دارو در موشهای صحرایی ) نشده است.

او می افزاید: ما هنوز درباره ی علت کاهش شدید قندخون با مصرف عصاره ی پیاز توضیحی  نداریم و برای اطلاع از مکانیزم آن نیاز به انجام تحقیقات  بیشتری وجود دارد.

 عصاره ی پیاز مورد استفاده  در این تحقیق از پیازهای موجود در بازارهای محلی تهیه شد.

  دکتر Ojiehمی گوید: اگر بخواهیم این تحقیقات را بروی انسان انجام دهیم نیاز به تخلیص این عصاره  و مجزا کردن مواد فعال آن برای  اندازه گیری  دوز مناسب داریم.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150306102513.htm